Friday, August 2, 2013

انتظار بی پایان متقاضیان شهروندی کانادا


انتظار بی پایان متقاضیان شهروندی کانادا

مدتهاست گروهی از ایرانیان مهاجر به کانادا به شیوه‌های گوناگون شکایت می‌کنند که به‌رغم رعایت کلیه قوانین و شرایط احراز شهروندی کانادا و ارائه فرمهای تقاضای سیتی‌زن شیپ به اداره مهاجرت کانادا، پس از گذشت چند ماه و در برخی موارد چند سال، پاسخی دریافت نکرده‌اند. این گروه از مهاجران ایرانی عمدتا از جمله کسانی هستند که هنگام ارائه فرم تقاضای شهروندی، پرسشنامه ویژه‌ای از طرف ماموران اداره مهاجرت دریافت کرده‌اند که شرط رسیدگی به پرونده سیتی‌زن شیپی آنان پرکردن این پرسشنامه و ارائه مدارک زیادی بوده است که بسیاری از آنها را پیش و پس از دریافت ویزای مهاجرت به اداره مهاجرت داده بودند. مشکل بزرگ این گروه این است که حتی پس از ارائه دوباره مدارک خواسته شده، اداره مهاجرت در پاسخ به پرسش آنان که چه زمان رسیدگی نهایی به تقاضای آنان پایان می‌یابد، می‌گویند رسیدگی به این پرسشنامه‌ها دست‌کم سه تا شش سال زمان می‌برد و متقاضیان همچنان باید در انتظار دریافت شهروندی کانادا صبر کنند.
در همین رابطه و با توجه به افزایش تعداد این گروه از مهاجران ایرانی، از مدتی پیش حرکت‌های اعتراضی پراکنده‌ای نسبت به رفتار وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا آغاز شده است. در ادامه اعتراض‌ها روز سه شنبه30 جولای جلسه‌ای با حضور بیش از صد تن از ایرانیان مهاجر در یکی از سالن‌های شهرداری نورت یورک تشکیل شد تا با مشورت و اطلاع رسانی بیشتر اقدامات موثرتری برای رفع این معضل پیدا شود.
در این جلسه که توسط خانم آریانا ادیب راد، یکی از مشاوران امور مهاجرتی در دفتر وکالت Waldman & Associate اداره می‌شد، آقای لورن والدمن، وکیل امور مهاجرتی توضیحاتی در زمینه سابقه و دلایل وزارت مهاجرت برای بررسی بیشتر پرونده اقامت برخی از مهاجران ارائه کرد. به گفته آقای والدمن، بر خلاف نظر برخی از ایرانیان معترض، پرسشنامه‌های اداره مهاجرت فقط به یک گروه خاص از مهاجران با پیشینه خاص قومی یا ملیتی و یا مذهبی داده نمی‌شود. بلکه از چند سال پیش به دلیل وجود چندین مورد تقلب آشکار از سوی برخی از مهاجران در مورد وضعیت اقامتشان در کانادا و جعل برخی مدارک رسمی برای اثبات ادعاهای خود دولت تصمیم گرفته است که دقت بیشتری در بررسی پرونده اقامت مهاجران انجام دهد و در این زمینه مانند هر مورد کنترل قانونی همگانی عده‌ای بی‌گناه نیز قربانی تقلب گروهی اندک می‌شوند. به گفته این وکیل امور مهاجرتی گستردگی تقلب و جعل مدارک از سوی برخی از مهاجران متقاضی شهروندی در برخی مناطق به حدی بوده که موجب پس گرفتن حق شهروندی کانادا از کسانی شده که در گذشته با دروغ و تقلب موفق شده بودند شهروندی کانادا را کسب کنند. آقای والدمن همچنین گفت کنترل و دقت بیشتر دولت در پرونده اقامتی مهاجران به خودی خود ایردای ندارد، اما مشکل این است که دولت باید با استخدام کارمندان بیشتری رسیدگی به پرونده را سریع‍تر انجام دهد تا افراد مجبور نباشند علاوه بر چند سالی که قانونا باید برای تقاضای شهروندی انتظار می‌کشیدند سه یا چهار و یا 5 سال دیگر هم انتظار بکشند تا پرونده‌شان بررسی شود.
در پاسخ به پرسش برخی از شرکت کنندگان در این جلسه که هریک موارد شخصی خود را مطرح می‌کردند، آقای والدمن پاسخ داد ماموران اداره مهاجرت با کوچکترین شک و شبهه‌ای که در پرونده یک متقاضی مشاهده می‌کنند، پرسشنامه تکمیلی را به متقاضی می‌دهند و این یعنی چند سال انتظار بیشتر. وی گفت آنطور که شنیده‌ام تقریبا 50 درصد متقاضیان شهروندی این پرسشنامه‌ها را دریافت می‌کنند. علاوه بر این به نظر می‌رسد یک دلیل و انگیزه سیاسی هم دولت محافظه‌کار کانادا در دادن پرسشنامه‌های بیشتر به مهاجران متقاضی شهروندی دارد. انگیزه سیاسی دولت فدرال به گفته برخی این است که در کمتر از دوسال دیگر انتخابات سراسری کانادا در پیش است و تجربه نشان داده که اکثر مهاجرانی که شهروند کانادا می‌شوند و دارای حق رای می‌شوند اغلب در انتخابات به حزب لیبرال گرایش پیدا می‌کنند و به آنها رای می‌دهند. به همین جهت تاخیر طولانی مدت در ارائه حق شهروندی و به تبع آن حق رای به هزاران مهاجر به شکلی حزب لیبرال را از رای و حمایت این افراد محروم می‌کند و در نتیجه شانس حزب محافظه‌کار در انتخابات افزایش می‌یابد.
در مورد اینکه با توجه به شرایط موجود راه چاره چیست و متقاضیان منتظر چکار می‌توانند بکنند، وکیل متخصص امور مهاجرت گفت که افرادی که پرونده سیتی‌زن شیپی آنها در این پروسه طولانی افتاده است از دو راه می‌توانند اقدام کنند. یا با تشکل بیشتر و تماس با افرادی از کامییونیتی‌های دیگر که در شرایط مشابهی قرار دارند جلسات اعتراضی بزرگتری برگزار کنند و با تماس با رسانه‌های سراسری کانادا و نمایندگان پارلمان در مناطق مسکونی افراد نظر مثبت افکار عمومی و مقامات را نسبت به شرایط غیرمنصفانه‌ای که در آن قرار دارند جلب کنند و به این وسیله به دولت فشار وارد کنند و از وزیر جدید مهاجرت بخواهند که پاسخگو باشد. روش دیگر این است که از طریق قانونی اقدام کنند و به دادگاه فدرال کانادا شکایت کنند. در مورد دوم اگر افراد بخواهند بصورت فردی اقدام قانونی کنند دست‌کم برای هرنفر حدود 5 هزار دلار هزینه‌های حقوقی خواهد داشت. درصورتیکه افراد بصورت گروهی دست به اقدام حقوقی بزنند و به دادگاه فدرال شکایت کنند در آنصورت هم هزینه‌های حقوقی هر فرد کمتر خواهد شد و هم دولت ناچار است در دادگاه حضور یابد و پاسخگو باشد. در صورت شکایت گروهی به دادگاه باید چند مورد خاص از پرونده‌های افراد را که شانس برنده شدن بیشتری دارد انتخاب کرد و به دادگاه ارائه کرد. البته در صورت شکایت به دادگاه فدرال پیروزی شاکیان صددرصد نیست، اما اگر چند مورد خاص نظر موافق دادگاه را جلب کند و دولت را وادار کند تا به شاکیان پاسخ مثبت بدهد در آنصورت همه افراد گروه شکایت کننده بهرهمند خواهند شد.
جلسه مشورت و اطلاع رسانی برای رسیدگی به مشکل دهها مهاجر ایرانی متقاضی شهروندی بدون هیچ نتیجه‌گیری خاصی به پایان رسید.

http://salamtoronto.ca/?p=18007
.

No comments:

Post a Comment